Subject: Re: SORA
From: Janno Vään <[email-masked]>
To: "Olga Tkach" <[email-masked]>
Date: Tue, 21 Jan 2025 10:15:22 +0200

Tere

Palume antud toimingute teostamiseks lisa-aega ja pakume omalt poolt välja 
tähtaja 07.02.2025.

Lugupidamisega.

-- 

Janno Vään

Peageodeet

WeW oü

Geodeetilised mõõdistustööd,

Fotogramm-meetrilised tööd,

Laserskanneerimine

Tähe 127a, Tartu

GSM: 5168285

telefon: 7303636

www.wew.ee <http://www.wew.ee>

www.facebook.com/WeW.Geodeesia <http://www.facebook.com/WeW.Geodeesia>

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tagame täpsust ja kvaliteeti insener-geodeetilistel mõõdistustöödel alates 
aastast 1992.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
20.01.2025 16:03 Olga Tkach kirjutas:

Meie 20.01.2025 nr 
<https://delta.transpordiamet.ee/dhs/faces/jsp/dialog/container.jsp> 
13.11-4/24/16352-15

Tere,

Lähtudes haldusmenetluse seaduse (HMS) § 15 lg 2, mille kohaselt määrab 
haldusorgan taotluse esitajale esimesel võimalusel tähtaja puuduste 
kõrvaldamiseks, kui isik jätab koos taotlusega esitamata nõutud andmed või 
dokumendid või kui taotluses on muid puudusi.

Palume Teil esitada parandatud käsiraamat ning eelnevalt küsitud SORA 
lisamaterjalid hiljemalt 22.01.2025.

Kui puudused kõrvaldatakse määratud tähtaja jooksul, loetakse taotlus 
tähtaegselt esitatuks. Juhul, kui puudusi ei kõrvaldata määratud tähtajaks, 
võib Transpordiamet jätta taotluse läbi vaatamata.

Küsimuste korral võtke palun minuga ühendust kiiremas korras.

Lugupidamisega

Olga Tkach

Mehitamata õhusõidukite vaneminspektor

+372 5329 2797

 <http://www.transpordiamet.ee/> www.transpordiamet.ee | Lõõtsa 5, Tallinn 
11415

Transpordiamet

Saatja: Janno Vään  <mailto:[email-masked]> <[email-masked]>
Saatmisaeg: neljapäev, 9. jaanuar 2025 13:20
Adressaat: Olga Tkach  <mailto:[email-masked]> 
<[email-masked]>
Koopia: Mait Rõõmus  <mailto:[email-masked]> 
<[email-masked]>
Teema: Re: SORA

Tere

Kuna hetkel on töödega natuke kirie olnud, siis saame need asjad ette võtta 
järgmise nädala teises pooles, ehk siis üritame saata vastuse hiljemalt 
17.01.2025

Lugupidamisega!

-- 
Janno Vään
Peageodeet

WeW oü
Geodeetilised mõõdistustööd,
Fotogramm-meetrilised tööd,
Laserskanneerimine

Tähe 127a, Tartu
GSM: 5168285
telefon: 7303636
www.wew.ee <http://www.wew.ee>
www.facebook.com/WeW.Geodeesia <http://www.facebook.com/WeW.Geodeesia>

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tagame täpsust ja kvaliteeti insener-geodeetilistel mõõdistustöödel alates 
aastast 1992.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

17.12.2024 10:44 Olga Tkach kirjutas:

Meie 17.12.2024 nr 
<https://delta.transpordiamet.ee/dhs/faces/jsp/dialog/container.jsp> 
13.11-4/24/16352-12

Tere,

Soovin juhtida tähelepanu, et eilseks oodatud parandatud Käsiraamat (OM) ei 
ole siiani laekunud. Lisaks saadan teile käesolevaga kommentaarid värskelt 
läbi vaadatud SORA dokumendi kohta.

Et tagada sujuv tööprotsess ja võimaldada kõigil rahulikult pühi nautida, 
palun teil esitada parandatud OM ja vastused kommentaaridele SORA kohta 
hiljemalt 10. jaanuariks 2025. See peaks andma piisavalt aega vajalike 
täienduste tegemiseks.

Lisaks mainin, et viibin puhkusel (30.12-08.01), kuid juhul kui teil tekib 
küsimusi minu äraoleku ajal, palun võtke ühendust minu kolleegi Maiduga 
([email-masked] <mailto:[email-masked]> ) kes 
võimaluse korral saab teid aidata.

Soovin teile ilusaid pühi ja edukat uue aasta algust!

***

Rohelisega on teie manualidest tekst

ОМ 3.5.5 Lubatud käitamistüübid MÕS tüüpide puhul

„Asustatud alade kohal peab paigaldatud olema MoC2512 vastav LLS koos 
MoC2511 vastava langevarjusüsteemiga“

SORA (mudelid Matrice 350 RTK, Matrice 210 V2 RTK) : 3.1.1.2 “MoC 2512 
compliant parachute system is used. OM chapter 3.4.2.1, 3.5.2.1.3, MoC 2512 
compliance documents for systems described in the relevant chapters of the 
OM.”

Antud peatükkides (3.4.2.1 ja 3.5.2.1.3) puudub otsene viide MoC 2512-le ja 
selle nõuetele. Lisaks, kuigi Lõpetamissüsteemid (LLS) on mainitud ühel 
mudelil (M210 V2), ei ole selgesõnaliselt tõendatud, et need vastavad MoC 
2512 standardile.

LLS ei ole automaatselt samaväärne MoC 2512 nõuetele vastava 
langevarjusüsteemiga. Palume esitada dokumendid, mis kinnitavad vastavust 
MoC 2512-le (nt tootja sertifikaadid või katsedokumendid).

MoC 2511: Kehtib kõigi lennu lõpetamise süsteemide kohta (LLS), mis võivad 
sisaldada erinevaid meetmeid, kuid ei pea tingimata sisaldama langevarju.

MoC 2512: Spetsiifiline langevarjusüsteemidele, mis peavad vastama rangetele 
nõuetele, sealhulgas kineetilise energia vähendamisele ja automaatsele 
aktiveerimisele.

1. Кas saate kinnitada, et teie lennu lõpetamise süsteem (LLS) sisaldab MoC 
2512 standardile vastavat langevarjusüsteemi?

2. Kas teil on sertifikaadid või katsearuanded, mis kinnitavad LLS-i 
vastavust MoC 2511 nõuetele ja langevarjusüsteemi vastavust MoC 2512 
standardile?

3. Kuidas seostuvad MoC 2511 ja MoC 2512 teie süsteemis, ning kas need 
täiendavad teineteist või täidavad eraldi rolle?

OM 3.5.2.1.3 Heakskiidetud lastid järgi LLS on olemas mudelitel Mavic 3E ja 
Matrice 210 V2

OM 3.5.2.1.3 Heakskiidetud lastid järgi Remote ID on ainult mudelil Matrice 
210 V2, OM 3.5.5 järgi peab olema ka DJI M300 RTK-l ja DJI Phantom 4 RTK-l.

Vastavalt EASA määrusele alates 1. jaanuarist 2024 peavad kõik 
erikategoorias tegutsevad droonid olema varustatud kaugidentifitseerimise 
(Remote ID) süsteemiga.

Result: M2 medium = -1

ei saa aktsepteerida M2 medium = -1 isegi ühe mudeli puhul (kus on LLC 
mainitud), kuna puuduvad tõendid, mis vastavad AMC Annex B tabeli B7 
nõuetele. Puuduvad sertifikaadid või testiaruanded, mis kinnitavad, et LLS 
vastab MoC 2512 standardile (Criterion #1).

seega p. 3.2 / Tble 3 Final GRC/  Matrice 350 RTK Final GRC =5

6. Tactical

“6.1. VLOS.

According to the table in the header page of chapter 3 of the OM operation 
types A1, A2 and A3 shall only be flown in VLOS. According to OM chapter 
3.4.2.1 operation type SORA T1 can also be flown in VLOS. According to AMC1 
to Article 11 of regulation 2019/947 VLOS is considered sufficient tactical 
mitigation, since see-and-avoid is possible.”

According to OM chapter 3.4.2.1 point 1.2, point 3.1, point 8.2 and point 9 
if a flight in operation type SORA T1 is to be flown in typical airspace and 
in BVLOS, then EVLOS conditions shall be maintained. For these flights, the 
PIC shall guarantee that airspace observers (AOs) are used such that the UA 
is in VLOS to at least one of the crew members at any time during the 
flight. Procedures for using AOs, crew communication, briefing, 
deconfliction scheme and radiotelephony (RT) procedures are outlined in OM 
chapters 4.2, 4.6, 4.7, 4.8, 5.10 and in Annex 12 to the OM.

According to AMC1 to Article 11 of regulation 2019/947 EVLOS is considered 
sufficient tactical mitigation, since see-and-avoid is possible.

Et vältida segadust, siis peab olema selge märke, et tegelikult lennatkse 
BVLOSi EVLOS tingumustega.

OSO#5 -  Functional hazard assessment and a design and installation 
appraisal is available – palun näidata

OSO#6 - (b) The remote pilot has the means to continuously monitor the C3 
performance and ensures that the performance continues to meet the 
operational requirements2.

2 The remote pilot has continual and timely access to the relevant C3 
information that could affect the safety of flight. For operations 
requesting only a low level of integrity for this OSO, this could be 
achieved by monitoring the C2 link signal strength and receiving an alert 
from the UAS HMI if the signal strength becomes too low.  – palun täpsustada 
kuidas seda tehakse

OSO#10 & #12

With the SORA T1 operation type that we propose, flights over populated 
areas are allowed only if an independent MoC 2511 compliant FTS and an MoC 
2512 compliant parachute is installed on the UA. These assure compliance to 
the integrity criterion. Also, this OSO is applicable to only DJI Matrice 
350 RTK, DJI Matrice 210 V2 and DJI Mavic 3E within this SORA, as only these 
UAS are claimed to have such systems installed. Also refer to ch. 3.5.5 of 
the OM for a clear instruction set for the pilots on this. A Design and 
Installation Appraisal and Functional Hazard Assessment document is 
available for all UAS in this SORA. The level of integrity claimed is 
substantiated by MoC 2511 and MoC 2512 documentation.

Palun esitada:

1. FTS-i tehniline kirjeldus ja paigalduse hindamise dokument (MoC 2511).

2. Langevarjusüsteemi kirjeldus ja paigalduse hindamise dokument (MoC 2512).

3. FHA (Functional Hazard Assessment) mõlema süsteemi kohta.

4.  FTS-i ja langevarju testimise protokollid.

5. Varustuse loend (Bill of Materials), mis kinnitab süsteemide paigaldust 
vastavatele DJI mudelitele.

OSO #18  - The automatic protection of the flight envelope has been 
developed in-house or out of the box (e.g. using commercial off-the-shelf 
elements), without following specific standards.

Palun täpsustage, millist flight envelope protection (in-house or out of the 
box) te kasutate ning kuidas see on integreeritud teie UAS-iga.

Kas see hõlmab konkreetseid funktsioone, nagu näiteks kõrguse-, kiiruse- või 
kaldenurga piirangud?

Кas (ja kuidas) süsteem on testitud selle töökindluse tõendamiseks?

OSO #23 Procedures to evaluate environmental conditions before and during 
the mission (i.e. real-time evaluation) are available and include assessment 
of meteorological conditions (METAR, TAFOR, etc.) with a simple recording 
system.2

Palun täpsustage, kuidas ja kus te dokumenteerite keskkonnatingimuste 
hindamise tulemused enne missiooni ja selle ajal. Kas kasutate selleks 
paberil logiraamatut, elektroonilist süsteemi või muud salvestusmeetodit?

OSO#24  The effects of adverse meteorological conditions to the safety of 
the flight have been assessed in the FHA and design and installation 
appraisal for each of the UAS

Kas teil on tootja poolt koostatud FHA ja paigalduse hindamise dokumendid? 
Kui mitte, siis kuidas on hinnatud UAS-i töökindlus ebasoodsates 
ilmastikutingimustes?

9. Adjacent area - For reference, see FHA and design and installation 
appraisals for these UAS and the related MoC 2511 testing/compliance reports 
for their respective flight termination systems.

Palun esitada

10. Comprehensive safety portfolio

4, 6, 7 - puuduvad

3 - Kinetic energy calculation documents …. – on olemas ainult 1 üldine 
dokument, ning Ek on numbrina  OM’is. Kas lisate iga mudeli kineetilise 
energia kalkulatsioonid eraldi?

HMI report / Procedural complexity assessment form

Pg 5 out of 7

Kuidas on Emergency procedures "Power failure" hinnatud skaalal väärtusega 
1, arvestades, et tegemist on kriitilise olukorraga ning droon kaotab 
koheselt kontrolli või kukub alla?

Samas contingency procedures "Low battery level" hinnatud väärtusega 3, 
kuigi see on tavapärane reservprotseduur. Kas selles olukorras on keerukust 
lisavaid tegureid, mis õigustavad kõrgemat hinnet?

Isegi flight planning annab rohkem „stressi“ (vormi peal hinnang 2) kui 
power failure – palun selgitada

Lugupidamisega

Olga Tkach

Mehitamata õhusõidukite vaneminspektor

+372 5329 2797

 <http://www.transpordiamet.ee/> www.transpordiamet.ee | Lõõtsa 5, Tallinn 
11415

Transpordiamet

 <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient>

Viirusevaba 
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=emailclient> 
www.avast.com

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.

---

Kiri on saadetud väljastpoolt valitsemisala.  Ärge avage kirjaga kaasa 
tulnud linke või manuseid enne, kui olete saatja õigsuses ja sisu 
turvalisuses kindel.